Siirry suoraan sisältöön

Mitä tekee somevaikuttaja?

Kannettava tietokone.

Somevaikuttaja on jo monille tuttu nimi, mutta aivan kaikki eivät vielä tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Somevaikuttajalle tarkoitetaan henkilöä tai usean henkilön tiliä, joka on kerännyt itselleen paljon seuraajia jossakin sosiaalisen median kanavassa ja tuottaa sinne sisältöä. Somevaikuttajilla voi myös olla useita tilejä useissa eri sosiaalisen median palveluissa ja näiden tilien aiheet voivat vaihdella melkeinpä laidasta laitaan.

Mitä somevaikuttaja tekee?

Se mikä on somevaikuttaja, voi hieman vaihdella tilanteen mukaan. Ennen ajateltiin, että ollakseen vaikuttaja somessa, on somettajalla oltava suuri määrä, kuten kymmeniä tuhansia, seuraajia. Niin sanotuilla mikrovaikuttajilla voi kuitenkin olla vain esimerkiksi 500-1 000 seuraajaa. Somevaikuttaja-termiä voi siis käyttää melko liukuvasti tilanteen mukaan. Aivan tavallisia sosiaalisen median käyttäjiä ei kuitenkaan kutsuta somevaikuttajiksi.

Somevaikuttajiin liittyy usein myös termi vaikuttajamarkkinointi tai kaupallinen yhteistyö. Se on nykyään yleinen markkinoinnin muoto, jossa organisaatio tai yritys haluaa tehdä markkinointia somevaikuttajan kohdeyleisölle. Tällöin yhteistyöllä voi olla yritykselle brändihyötyä tai se voi vaikuttaa hyvin myyntituloksiin. Markkinointiyhteistyön voi tunnistaa vaikkapa ”toteutettu kaupallisessa yhteistyössä” tekstistä. Somevaikuttaja saa myös palkkion yritykseltä markkinoidessaan sen tuotteita.

Mikä on somevaikuttaja?

Somevaikuttaja voi olla minkä vain alan vaikuttaja melkeinpä missä vain sosiaalisen median kanavassa. Esimerkiksi YouTube-, Instagram- ja TikTok-vaikuttajat ovat monelle tuttuja. Vaikuttajista myös löytyy lähes minkä ikäisiä tahansa aina nuorista ylöspäin. Vaikuttajat nimensä mukaisesti vaikuttavat usein seuraajiinsa ja siksi yritykset etsivät etenkin omaan alaansa liittyviä postauksia tekeviä vaikuttajia markkinoimaan tuotteitaan. Yritykset voivat kiinnostua esimerkiksi käyttäjistä, jotka tägäävät alaan liittyviä hashtageja useisiin tilinsä postauksiin.

Somevaikuttaja saattaa siis päästä markkinoimaan seuraajilleen yritystä ja sen tuotteita. On kuitenkin hyvin epävarmaa, millainen vaikuttaja milloinkin kiinnostaa eri yrityksiä. Aktiivinen somekäyttäjä voi saada tarjouksen yhteistyöpyynnöstä yritykseltä, mutta käyttäjä voi myös itse olla yhteydessä kiinnostavaan yritykseen tarjoten yhteistyötä.

Somevaikuttajat voivat vaikuttaa moniin asioihin

Esimerkiksi tietyt tuotteet, kuten kosmetiikka netistä, on usein hankittu siksi, että joku tunnettu kosmetiikkabloggaaja on suositellut sitä. Somevaikuttajat tekevät kuitenkin muutakin kuin markkinoivat tuotteita. He voivat esimerkiksi käyttää vaikutusvaltaansa nostamalla keskusteluun teemoja, joista tulee merkittäviä poliittisia kysymyksiä yhteiskunnassa. Monet niistä, kuten #metoo, ovat levinneet somen kautta myös journalistiseen mediaan ja päätöksentekoon, eli somevaikuttajilla voi olla paljon valtaa eri asioihin.

Somevaikuttajat voivat siis vaikuttaa asioihin paljon ja monet heistä tekevät sitä työkseen. Moni saattaakin miettiä, mistä vaikuttajien tulot muodostuvat. Ne voivat muodostua osuuksista kaupallisissa yhteistöistä esimerkiksi blogista, vlogista ja somekanavista. On kuitenkin selvää, että hyvin harva somekäyttäjä tulee toimeen pelkästään somevaikuttamisen tuloilla. Monella vaikuttajalla onkin tuloja myös muista lähteistä, kuten sijoittamisesta, tuotekuvauksesta, workshopeista sekä yritysten somekanavien ylläpidosta.

Palkittu somevaikuttaja kiinnostaa monia

Somevaikuttajille tai heidän tileilleen voidaan jakaa myös alan palkintoja, kuten monilla muillakin aloilla. Esimerkiksi Suuri journalistipalkinto on laadukasta journalismia tukeva palkinto ja somepalkinnot voivatkin olla samoin laadukkaita somekanavia tukevia palkintoja. Vaikuttajia palkitaan etenkin Tubecon Awards -tapahtumassa, jossa on kymmenittäin genrejä. Niitä ovat esimerkiksi Vuoden vaikuttaja, Vuoden juniorivaikuttaja ja Vuoden journalismi.

Esimerkiksi vuonna 2022 vuoden vaikuttajaksi valittiin Mmiisas, eli Miisa Rotola-Pukkila ja vuoden juniorivaikuttajaksi puolestaan 16-vuotias tubettaja Tixtuu. Kisassa niin tuomarit kuin yleisökin antavat ääniä somevaikuttajille ja yleisön osalta niitä tulikin vuonna 2022 paljon; jopa 700 000 kappaletta.

Somevaikuttaja on siis nykyään erittäin yleinen titteli ja jopa ammatti joillekin somettajille. Hyvin tienaavaksi somevaikuttajaksi pääseminen ei kuitenkaan ole helppoa. Vaikka vaikuttaja saisikin yhteistöitä, hän saa tuottamastaan myynnistä vain murto-osan itselleen, sillä suurin osa tuotosta menee luonnollisesti mainostettavan yrityksen taskuun. Vaikuttajan on myös saatava seuraajansa kiinnostumaan tuotteesta ja erotuttava lukuisista kilpailijoista.